YIN JOGA - CZAS NA SPOKÓJ

0
YIN JOGA - CZAS NA SPOKÓJ

YIN JOGA - CZAS NA SPOKÓJ

"Naszym celem jest bycie jednością"

       Aby zrozumieć Yin Jogę warto przyjrzeć się filozofii Taoistycznej, na której ta forma Jogi się opiera. "Filozofia Tao uwzględnia dwie przeciwstawne energie Yin i Yang. Tao to spokój znajdujący się w środku wszystkiego oraz ścieżka wiodąca do środka. Środek jest zawsze obecny. Gdy opuszczamy środek, przyjmujemy aspekty yin lub yang. Obie siły, mimo że przeciwne uzupełniają się. Stąd wynika też potrzeba zachowania równowagi między energiami."

    Yin i Yang są względnymi określeniami i potrzebują kontekstu, by je właściwie stosować. W odniesieniu do praktyki Jogi najprościej opierać się na;

  •  pozycji lub gęstości tkanek w naszych ciałach; 

Jako tkanki yang określamy nasze mięśnie, krew i skórę, zaś tkanki yin to tkanki głębokie - więzadła, kości i stawy. 

  •  intensywności ruchów, czasu utrzymania pozycji i ilości wykonywanych asan;

Większość współczesnych form jogi to aktywne i dynamiczne praktyki, składające się z większej frekfrencji ruchów - yang. Yin zaś cechuje się ograniczeniem asan i wydłużeniem czasu utrzymując bezruch w pozycji. 

 YIN JOGA DLA CIAŁA.                                                    

   W praktyce Yin Jogi dbamy o tkanki głębokie. Pozostawiając ciało w stanie zatrzymania i utrzymując pozycję bez ruchu przez dłuższy czas zyskujemy wiele dobrego. Korzyści fizyczne płynące z regularnej praktyki to przede wszystkim:

  •  Poprawa zakresu ruchów i elastyczności,
  •  Nawadnianie tkanek, dzięki czemu łatwiej jest poruszać się stawom i powięziom,
  • Przywrócenie naturalnego wygięcia w kręgosłupie, szczególnie w odcinku lędźwiowym,
  • Zwiększenie gęstości kości,
  • Zwiększenie mobilności stawów.

YIN JOGA DLA UMYSŁU.

   Korzyści z Yin Jogi znacznie wykraczają poza korzyści fizyczne. Wyjątkowa praktyka Yin niesie ze sobą wiele dobrodziejstw dla umysłu. Długie okresy bezruchu pozwalają skupić uwagę na tym co dzieje się "tu i teraz". Pozwalając jednocześnie zbędnym myślom przemijać i skoncentrować się na ciele. To czas na zwrócenie uwagi do środka, zatrzymanie tak na poziomie ciała jak i umysłu. Odpuszczenie. Akceptacja. Akceptujemy stan w jakim jesteśmy. Regularna praktyka Yin Jogi, to też regeneracja dla naszego umysłu co przejawia szeregiem korzyści psychologicznych:

  •  uwolnienie od stresu,
  • zahamowanie natłoku myśli,
  • poprawę umiejętności pełnej koncentracji,
  • poprawę uważności,
  • optymalizację funkcjonowania naszego umysłu.

PRAKTYKA YIN 

"Aby tak naprawdę zrozumieć Yin jogę, czy jakąkolwiek formę jogi trzeba jej doświadczyć"

   W praktyce Yin Jogi nie ma potrzeby przyjmowania wielu pozycji. Im więcej Yin praktykujemy, tym mniej jest nam potrzebne urozmaicenie, a nacisk kładzie się na kilka podstawowych asan. Pamiętajmy, że obraz asany jest tylko przykładem podstawy, a każde ciało jest inne. Twoje ciało prawdopodobnie nie będzie wyglądało jak uczeń, którego widzisz na zdjęciu, czy nauczyciel który prowadzi dla Ciebie praktykę. Nie liczy się kształt, a wyłącznie odczucia.

"Prawdziwa joga to to, czego nie możesz zobaczyć"

            Gdy przyjmujesz pozycję pozbądź się oczekiwań, co do tego jak powinieneś wyglądać.   Skup uwagę na odczuciach w ciele. Znajdź swoje granice i zatrzymaj się. Odpuść kontrolę. Udaj się do wewnątrz siebie i sprawdź co czujesz. 

   "Gdy czujesz to znaczy, że działa" 

                  Właśnie. Kiedy czujesz rozciąganie, gniecenie, czy wykręcanie - pozycja działa. Podczas praktyki Yin wchodząc w asanę używamy około 70% swoich możliwości, aby być w stanie utrzymać ją przez określony czas i się zrelaksować. W  Yin magicznym składnikiem jest czas - nie intensywność, a "głębsze wejście" oznacza tutaj dłuższe utrzymywanie, a nie większe pogłębienie pozycji. Asany w Yin Jodze można utrzymywać nawet do 20 minut. Kiedy utrzymujemy pozycję przez dłuższy czas pracujemy nad tkankami głębokimi, takimi jak więzadła, kości i stawy. Tkanki yin są mniej ukrwione i mniej elastyczne, dlatego potrzebują więcej czasu na rozciąganie. 

                W praktyce Yin jogi zachęca się do używania rekwizytów, które pomagają utrzymać ciało podczas praktyki w komfortowej pozycji. Do pomocy przy utrzymaniu bezruchu używamy wałków https://mandalayoga.pl/pl/p/Walek-do-jogi-70cm-Velvet-bordowy-/277 , poduszek do medytacji https://mandalayoga.pl/pl/p/Poduszka-do-medytacji-velvet-granatowa/282, kostek, koca obciążeniowego czy poduszka na oczy. 

Oto propozycje kilku podstawowych asan Yin wraz z wykorzystaniem wspierających produktów. 

  • Motyl- Ta pozycja to przyjemnie rozciąganie dolnej części pleców bez potrzeby rozluźniania ścięgien udowych. Tutaj dobrą podporą dla naszego tułowia będzie wałek. Można również użyć kostek/poduszek do podparcia kolan.
  •  Siodło- Asana głęboko otwierająca łuk krzyżowo-lędźwiowy. Najlepszym wsparciem dla nas będzie wałek, na którym możemy swobodnie podeprzeć kręgosłup.
  •  Savasana- Na zakończenie praktyki, najlepsze. Przy Savasanie idealnie sprawdzi się poduszka na oczy https://mandalayoga.pl/pl/p/Poduszka-na-oczy-z-welvetu-bordowa/281 , oraz koc obiążeniowy https://mandalayoga.pl/pl/p/Koc-obciazeniowy-do-medytacji-oraz-Yin-jogi-135x200cm-ciemnoszary-/270 , który nie tylko ogrzeje nas po "chłodnej" praktyce Yin, ale dodatkowo głęboko rozluźni nasze ciało.

Wybierz się na zajęcia Yin jogi i przekonaj się czy czujesz. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl