Czy joga jest dla Ciebie?

0
6.jpg

Joga najczęściej kojarzy się ludziom ze staniem na głowie albo siedzeniem w lotosie. Utrzymywanie jednej pozycji przez długi czas, bez ruchu jest powodem dla którego rezygnują z zajęć jogi na które wybrali się z ciekawości. Często spotykam się z twierdzeniem: joga nie jest dla mnie. A ja myślę, że joga jest dla każdego, ale nie każdy jest gotowy aby korzystać z jej dobrodziejstw.

Już samo pochodzenie słowa yoga (sanskryckie słowo yui ), które oznacza: wiązać, łączyć, przywiązywać, nakładać jarzmo, kierować i skupiać uwagę na czymś, używać i stosować, odnosi się do połączenia umysłu z ciałem. Joga nie jest więc skupiona tylko na ćwiczeniach gimnastycznych jak się powszechnie wydaje, ale jest to nauka ludzkiego życia jako całości tj. zajmuje się fizycznym, moralnym, psychicznym oraz duchowym zdrowiem człowieka.

Praktyka jogi wzmacnia nasze ciało, uspokaja oddech, równoważy umysł, rozwija poczucie niezależności i zaufania do siebie. Tajemnicą sukcesu w osiągnięciu duchowej równowagi jest regularna praktyka. Przy czym kluczowe jest aby podczas praktyki skupiać się wyłącznie na sobie. Nie należy porównywać się z innymi ćwiczącymi, gdyż każdy z nas jest inny i ma inne możliwości swojego ciała, jest mniej lub bardziej elastyczny, ma mniej lub więcej siły. Każdy z nas podąża swoją drogą do celu jakim jest osiągnięcie wewnętrznego spokoju i szczęścia.

Joga mocno osadzona jest w zasadach moralnych. Patanjali – autor jednego z najważniejszych traktatów na temat jogi: Jogasutr, opisuje osiem stopni praktyki jogi, które należy opanowywać kolejno. Mają one za zadanie przygotować ciało i umysł praktykującego do ostatecznego wyzwolenia. Są to:

yamy -zasady etyczne

niyamy- samodyscyplina

asany – pozycje jogi

pranayamy – ćwiczenia oddechowe

pratyahara – wycofanie umysłu

dharana -skupienie uwagi

dhyana – medytacja

samadhi – oświecenie

Przeważnie praktykę jogi rozpoczyna się od asan i pranayamy tzn. trzeciego i czwartego stopnia jogi. Jednak aby rozwinąć wewnętrzną uważność należy również przestrzegać zasad etycznych a także posiadać samodyscyplinę i żarliwość w praktyce.

Uniwersalne przykazania moralne tj. yamy czyli pierwszy stopień jogi polegają na niekrzywdzeniu siebie i innych. Wyróżniamy pięć uniwersalnych zasad moralnych, obowiązujących wszystkich ludzi bez względu na miejsce, czas, okoliczności:

•ahimsa – brak przemocy. Nie należy sprawiać bólu żadnej istocie żywej, w żaden sposób i nigdy.

•satya – prawda. Zgodność mowy i myśli z działaniem. Słów należy używać jedynie by udzielić informacji wówczas działają dla dobra drugiego człowieka. Jeśli słów używa się kłamiąc albo jeżeli nasze słowa są puste, nic nie znaczą albo koloryzują lub przeinaczają prawdę, wtedy działają na szkodę człowieka. Każdy powinien zastanawiać się głęboko i wypowiadać tylko prawdę dla dobra wszystkich istot.

•asteya – uczciwość, niekradzenie. Powstrzymywanie się od chęci bezprawnego przywłaszczenia cudzej własności.

•brahmacharya – wstrzemięźliwość. Unikanie przesady, umiar, celibat.

•aparigraha – skromność, brak skąpstwa, brak przywiązania do dóbr materialnych, niegromadzenie.

Yamy odzwierciedlają relacje człowieka ze światem zewnętrznym.

Drugim stopniem jogi są niyamy czyli nakazy fizyczne i psychiczne , działanie względem siebie samego.

•saucha – oznacza oczyszczenie wewnętrzne narządów a także usunięcie nieczystości umysłu

•santosa – brak chęci zwiększania potrzeb życiowych, akceptacja miejsca w którym się aktualnie znajdujemy

tapas – cierpliwe znoszenie przeciwieństw, wytrwałość i dyscyplina.

•svadhyaya – to edukacja samego siebie, samodoskonalenie.

•Iswara pranidhana – poddanie się Bogu, sile wyższej.


Nijamy odzwierciedlają relacje człowieka ze światem wewnętrznym.

Trzecim stopniem jogi są asany - nieruchome i wygodne pozycje ciała, nadające mu doskonałą stabilność jednocześnie zmniejszające wysiłek fizyczny do minimum. Praktykowanie asan rozwija większą świadomość ciała oraz większą wrażliwość. Z czasem budzą się subtelne połączenia pomiędzy ciałem i umysłem.

Pranayamy to czwarty stopień jogi. Polegają na ćwiczeniach świadomej kontroli oddychania, która daje nam możliwość wpływania na nasz stan emocjonalny, poziom koncentracji oraz sposób przepływania energii przez ciało. Prana znaczy oddech, oddychanie, życie, witalność, energia i siła. Poprzez wydłużenie oddechu człowiek może regulować przepływ prany oraz osiągnąć wyższe stany świadomości. Stąd powiedzenie, że życie jogina mierzy się nie ilością przeżytych dni, lecz liczbą jego oddechów.

Piątym stopniem jogi jest pratyahara, która polega na kontrolowaniu zmysłów, na doprowadzeniu niezrównoważonego umysłu do stabilności i koncentracji. Umysły ludzkie mogą być przyczyną zarówno zniewolenia jak i wyzwolenia. Jeżeli pozwalamy żeby nasz umysł poddany był naszym zachciankom, tęsknotom, zmartwieniom, gdy czujemy się nieszczęśliwi z jakiegoś powodu, oznacza to, że jest on zniewolony przez nasze pragnienia. Jeżeli natomiast umysł pozostaje wolny od obiektów naszych pragnień, jest opanowany i spokojny - staje się wyzwolony.

Kolejnym szóstym stopniem jogi jest dharana. Jest to skupienie uwagi na jednym obiekcie lub zadaniu oraz zupełne oddanie się mu. Spokojny umysł wolny od gonitwy myśli, którą ciężko opanować, sprawia, że stan całkowitego zaangażowania jest możliwy.

Dhyana to siódmy stopień jogi. Jest to medytacja inaczej stan umysłu w którym bez wysiłku potrafimy skupić się na dowolnej myśli lub czynności : ciało, umysł, oddech, zmysły, intelekt i ego są połączone z obiektem kontemplacji.

Ostatecznym ósmym stopniem jogi jest Samathi - całkowita kontemplacja, doznanie w którym człowiek pozbywa się poczucia odrębności, a jego świadomość staje się częścią całego wszechświata. Jest to całkowite wyciszenie umysłu przy jednoczesnym zachowaniu pełnej świadomości oraz czujności.

Wymienione stopnie jogi pokazują drogę do szczęśliwego życia. Joga w teorii bez uważności oraz doświadczenia, które przychodzi wraz z regularną praktyką nie wpłynie w żaden sposób na zmianę naszego życia oraz jego postrzegania. Regularna praktyka wpływa na nasze zdrowie, poczucie fizycznej lekkości i stałości,uczucie wolności od pragnień, a nawet łagodny wyraz twarzy czy spokojny głos. Niezależnie od tego co przydarza nam się w życiu potrafimy zachować spokój umysłu i równowagę, ponieważ celem jogi jest oddzielenie naszego JA od naszego intelektu, myśli, lęków, pragnień i oczekiwań. Wszystko to przychodzi z czasem wraz z oddaną praktyką bez przerw, przez dłuższy czas. Najtrudniej zrobić pierwszy krok, chociaż to od niego zaczyna się nawet najdalsza podróż.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl